loader image

Salut,

iată că am ajuns și la ultima parte din Cheia Relațiilor. Astfel, astăzi vom povesti despre comportamentul asertiv.

Comunicarea Asertivă

Dacă la unul dintre polii axei comunicării se află comunicarea pasivă, iar la celălalt cea agresivă, la mijlocul axei găsim comunicarea asertivă.

Asertivitatea este capacitatea de a-ți exprima clar nevoile şi sentimentele printr-o comunicare deschisă, onestă şi directă care să nu lezeze drepturile celorlalți.

Caracteristica de bază a comunicării asertive este:

  • nevoile şi drepturile mele sunt la fel de importante ca ale tale.
  • este cel mai eficient stil de comunicare. După Lazarus, asertivitatea este compusă din elemente cognitive şi comportamentale.

Componentele cognitive:

  • refuzul cererilor
  • curajul de a spune Nu
  • solicitarea favorurilor şi formularea de cereri
  • exprimarea sentimentelor pozitive şi negative
  • inițiere, continuare şi încheiere a unei conversatii generale

Componenta comportamentală a asertivității include o serie de elemente nonverbale, cum ar fi:

Contactul vizual

  • menține contactul vizual cu interes şi fără agresivitate

Tonul vocii

  • chiar şi cel mai asertiv mesaj îşi va pierde semnificația dacă este exprimat cu o voce şoptită sau prea tare, fapt care poate activa un comportament defensiv al interlocutorului

Postura

  • de cele mai multe ori, postura celui care comunică asertiv este una dreaptă şi puțin relaxată (nu prea relaxată pentru ca denotă lipsă de respect)

Mimica

  • trebuie să fie adecvată şi congruentă cu conținutul mesajului

Momentul transmiterii mesajului

  • şi cel mai eficient mesaj asertiv îşi va pierde semnificația dacă este transmis într-un moment nepotrivit

Conținutul

  • trebuie să fie precis, descriptiv şi direct

Un stil de comunicare asertiv poate fi o abilitate dificil de stăpânit, deoarece necesită o mare cantitate de autocontrol

Emoțiile ne fac umani și, de multe ori, inconştient, ele pot dirija modul în care comunicăm. Emoțiile intense pot duce la interacțiuni nesănătoase cu ceilalți dacă nu sunt gestionate.

Practicarea atenției asupra felului în care ne simțim într-o conversație poate fi utilă în stăpânirea unui stil de comunicare asertiv.

Datorită faptului că există o congruență între ceea ce comunic, cum comunic, când comunic şi ceea ce simt legat de mesajul pe care îl transmit, asertivitatea scade anxietatea, reduce impactul depresiei şi creşte stima de sine.

Persoana asertivă se deosebeşte prin:

  • atitudinea pozitivă față de cei din jur
  • îşi cunoaşte limitele
  • este încrezătoare în propriile forțe
  • este un bun ascultător
  • capabilă să îşi modifice viziunea sau părerea, atunci când există argumente logice
  • are curajul să ceară ajutor atunci când are nevoie şi oferă ajutor atunci când cineva i-l cere

Pentru a-ți întări comunicarea şi comportamentul asertiv, ai nevoie de anumite deprinderi şi abilități.

Iată câteva dintre ele:

  • Crede în tine! Învață să spui NU atunci când cerința este în contradicție cu nevoile tale.
  • Începe să exersezi asertivitatea cu situațiile în care îți este mai puțin teamă. Înainte de a interacționa asertiv, exersează. Dacă vrei să ceri o mărire de salariu, exersează-ți speach-ul înainte. Atunci când îți exprimi sentimentele şi nevoile, fă-o cu afirmații la persoana întâi (Eu cred că…, Mă deranjează atunci când…, Mi-ar plăcea să…)
  • Nu folosi sarcasmul.
  • Transmite mesajul clar, direct, precis şi descriptiv.
  • Foloseşte un limbaj neutru, neexploziv.
  • Fii concret în feedback şi critică
  • Fii cooperant, deschis şi receptiv la ceilalți (e posibil să afli lucruri noi)
  • Confruntă situațiile neplăcute pe loc sau la puțin timp
  • Asigură-te că mesajele non-verbale transmit acelaşi lucru cu cele verbale

Înțelegerea propriului stil de comunicare necesită un nivel adecvat de conștientizare de sine.

Recunoscându-ți stilul vei putea să recunoşti mai uşor punctele slabe pe care le ai în modul în care comunici cu ceilalți și, astfel, să îți îmbunătățeşti modul de a comunica. Vei reuși să-i înțelegi mai bine pe ceilalți, observând modul în care gestionează criticile.

Până data viitoare, rămâi în echilibru și fii bine cu gândurile tale.

Pe curând.

Leave A Comment